BA vitality tip april
geplaatst op 19 april 2010

Vocht

Een van de belangrijkste zorgen van atleten en hun begeleiders is de inname van voldoende vocht. Iedereen zou er goed aan doen om zich hieromtrent beter te informeren en te orienteren.  Het vochtverlies tijdens inspanning is afhankelijk van de volgende factoren:

- de temperatuur

- de luchtvochtigheidsgraag

- de duur van de inspanning

- de intensiteit van de inspanning

- de sportkleding; door het dragen van bijvoorbeeld isloerende sportkleding kan het vochtverlies toenemen.

Wen vochtverlies van meer dan 2% op lichaamsgewicht kan er al voor zorgen dat het prestatievermogen reeds negatief wordt beinvloed. Bij een verlies van 3%  van het lichaamsgewicht zijn de eerste tekenen van uitputting waarneembaar (bijv. concentratieverlies, vermoeidheid).

Het dorstgevoel is een waarschuwing aan de mens om te voorkomen dat het lichaam teveel vocht verliest. Dorst treedt op als het verlies aan vocht ongeveer 2% van het lichaamsgewicht is. Op het moment dat dorst ontstaat is het eigenlijk al te laat om het prestatievermogen op peil te houden. Daarom moeten sporters zich aanleren te drinken voordat ze dorst krijgen. Daarbij komt dat bij intensieve training de dorstprikkel soms geheel verdwijnt.

Bron: Voeding en Sport, Anja Geel

« terug naar artikeloverzicht -